Wil jij eindelijk resultaten behalen met jouw social media? Dan heb je een concreet content plan nodig! Zo’n plan is een echte life-saver bij het creëren van je content voor socials. Een van de aspecten van je plan, is bepalen hoe vaak je per week wil posten.
Maar wat is een content plan nu eigenlijk? Simpel: dit is een strategische weergave van onder andere je verschillende social media kanalen, het soort posts, de onderwerpen en de datum waarop je zal posten. Deze strategie kan je visueel weergeven, dat kan heel eenvoudig in een excel of spreadsheet of zelfs op papier. You do you!
Eén van de dingen die je dus moet beslissen wanneer je je social media content inplant, is hoe vaak je wil posten. Dat is meteen ook één van de vragen die ondernemers me het vaakst stellen.
De gouden regel: consistency is key
In een goede content planning bepaal je hoe vaak je wil posten per week. Maar hoe vaak is nu genoeg? Na een snelle google search vind je enorm veel verschillende adviezen. Van hardcore business coaches die adviseren om elke dag meerdere keren te posten tot intuïtieve coaches die je aanraden gewoon te posten op het gevoel. Overwhelm, anyone?
Mijn advies? Dat ligt ergens in het midden. Mijn visie is om vooral rekening te houden met wat er mogelijk is voor jou. Zijn 3 posts per week haalbaar voor jou? Super! Lukt 5? Even better! Het heeft geen zin om elke dag te posten gewoon om te posten. Kwaliteit is nog steeds belangrijker dan kwantiteit.
Je bereik vergroten door dagelijks te posten
Kan jij wél dagelijks posten zonder ‘te posten om te posten’? Goed idee! Hoe vaker je post op social media, hoe vaker je zichtbaar bent voor je doelgroep en hoe meer potentiële klanten je zal bereiken.⠀
Nog iets te vaag voor je? Laten we er een cijfervoorbeeld bij nemen::
Stel dat je gemiddelde bereik 250 mensen per post is. Als je 3 maal per week post, zal je 750 mensen bereiken. Als je 7 maal per week post, zal je 1750 mensen bereiken. Dat zijn 1000 mensen meer, 1000 extra kansen dus om een potentiële klant te bereiken per week.⠀
Laten we er nu van uitgaan dat 20% van je bereik je nog niet volgt. Als je 3 maal per week post, bereik je dus 150 nieuwe mensen. Post je 7 maal per week? Dan bereik je 350 nieuwe mensen.⠀
En zo kan jij op jaarbasis maar liefst meer dan 10000 extra nieuwe mensen bereiken. Awesome!
3 peilers om de kwaliteit van je social media posts te bewaken
I get it: je wil zo veel mogelijk (potentiële) klanten bereiken met je posts. En het is inderdaad logisch dat hoe vaker je post, hoe meer kansen je hebt om voor de ogen van je doelgroep te verschijnen. Maar bereik is écht niet alles, believe me. Je wil toch liever dat je volgers écht iets hebben aan je content in plaats van dat ze gewoon doorscrollen omdat er geen waarde in zit?
1. Kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit
Post je dagelijks nutteloze posts, just for the sake of posten? Dan kan je net zo goed niet posten. Sorry, not sorry!
2. Kwaliteit kost tijd
Kies je voor kwaliteit en plaats je content die jouw doelgroep helpt? Dan kost dit tijd. Als ondernemer is het vaak onhaalbaar om dit te combineren met de honderden andere taken die je al op je bord krijgt. Hou hier dus rekening mee bij het bepalen van het aantal posts in je content planning.
3. Doordachte content gaat langer mee dan 1 dag
Carrousels worden vaak op een later moment nog eens getoond aan je volgers. Reels kunnen 3 weken tot zelfs maanden lang blijven circuleren. Hier tijd en moeite insteken, heeft dus vaak een groter effect dan elke dag ondoordachte content plaatsen. Daarbij kan dagelijks posten de prestatie van jouw vorige posts afremmen en dat is gewoon zonde van de energie die je erin stak, am I right?
You do you!
Hoe vaak moet je dan posten om resultaten te halen? Wel… Dat is helemaal afhankelijk van jou! Het belangrijkste is om te kijken naar wat er voor jou consistent lukt. En dat kan niemand beslissen in jouw plaats. Ik zou zeggen: test het uit en kijk wat haalbaar is. Hoe vaak kan jij de tijd nemen om kwalitatieve posts te maken? Je kan altijd starten met 3 posts per week. Lukt dat niet? Schakel dan over op 2 posts per week. Is het een makkie? Dan kan je altijd opbouwen naar 5 posts per week.
Remember: het is beter om weinig maar consistent te posten, in plaats van de lat zo hoog te leggen dat je op den duur gewoon stopt met posten. Want dat wil je al helemaal niet, toch?
Ontdek mijn gratis Content Planning freebie
Je post frequentie is maar één van de vele aspecten van een content plan. Er zijn nog heel wat andere stappen die je helpen om een awesome plan te maken. Ben jij benieuwd welke bijkomende stappen je nog moet nemen voor een strategische content planning? Download hier mijn gratis (!) content planning 101 gids. Succes!