Zit jij met de handen in het haar omdat jij door het Instagram algoritme, dat om de haverklap verandert, je bereik dag na dag ziet wegzakken? Google to the rescue! Ja hoor: jij kan deze krachtige zoekmachine inzetten om jouw Instagram account en content als zoekresultaat te laten verschijnen. In deze blog geef ik je 4 tips om rekening mee te houden.
Het belangrijkste om vindbaar te zijn in Google? SEO, baby! Search Engine Optimization is het optimaliseren van verschillende technieken om makkelijk vindbaar te zijn in zoekmachines. Dit is vooral bekend voor websites, maar kan je dus ook inzetten om je Instagram account te laten verschijnen in Google:
- Dankzij een goede SEO strategie kan je (kleinere) account hoger in Google verschijnen en zo dus meer bereik halen. En zo dus ook sneller groeien. Love it!
- Moeite met je ideale klant te bereiken? Als jij je SEO goed inzet kan jij je doelgroep bereiken: mensen zoeken in Google op specifieke zoekwoorden en als jij die laat terugkomen in je content, komen ze op je profiel terecht.
- Tegenwoordig vervult Instagram ook meer en meer de rol van een zoekmachine. Als ik een goed restaurant getipt krijg, zoek ik dat tegenwoordig ook sneller op via Instagram dan Google. Dus als jij je SEO goed inzet op Instagram, profiteer jij er daar ook van.
4 tips voor een optimale Instagram SEO
Ben je mee met de theorie, maar vraag je je af wat jij nu praktisch kan doen om in te zetten op SEO voor Instagram? I’ve got your back!
#1 Gebruik hashtags
Dit zijn de OG zoekwoorden van Instagram. Net zoals er op Google SEO zoekwoorden bestaan, zoeken gebruikers al jaren op hashtags om bepaalde content te vinden. Heb jij nog altijd weerstand tegen het gebruiken van hashtags? This is your sign om er toch mee te beginnen.
#2 Ontdek de resultatenpagina
Ondertussen is Instagram hier nog een stapje verder in gegaan. Net zoals bij Google krijg je op Instagram nu ook een resultatenpagina te zijn bij het intypen van zoekwoorden. Als jij bijvoorbeeld opzoekt over ‘strategisch posten’ dan zal je in plaats van enkel posts met #strategischposten ook allemaal andere resultaten zien, gerangschikt op accounts, audio, tags en plaatsen.
Hoe zorg je er nu voor dat jij op die resultatenpagina terecht komt? Door keywords en zoekwoorden te gebruiken in je captions. Hou je ideale klant hierbij in gedachten en gebruik die woorden die je doelgroep zelf zou intypen.

#3 Vergeet de alt text niet
Tegenwoordig kan je op Instagram bij je foto ook alt tekst toevoegen. Op deze plek zet je die zoekwoorden waar je doelgroep naar zou zoeken en omschrijf je wat er te zien is op je beeldmateriaal en de inhoud van je post. Heb je een carrousel gepost? Dan voeg je daar per afbeelding je alt tekst toe.
Naast dat het goed is voor je SEO is het ook gewoon inclusief: dankzij de alt tekst kunnen mensen met een visuele beperking toch lezen waar je content over gaat. En ook wanneer je foto niet geladen kan worden, wordt deze tekst weergegeven.
#4 Check je Instagram naam en handle
Dit is iets wat heel veel ondernemers vergeten: je Instagram naam en je handle (waar de @ voor staat) is ook zoekbaar. Bij het kiezen van je gebruikersnaam en je Instagram naam is het dus een goed idee om hier ook relevante zoekwoorden toe te voegen. De woorden die je hier gebruikt kunnen er namelijk voor zorgen dat je account verschijnt zowel op Instagram als Google.
Heb je een fysieke zaak? Zet je locatie dan in de verf bij het kiezen van je handle en Instagram naam zodat die zeker de gepaste zoekwoorden bevat. Bvb. online yoga studio vs. yoga studio in Gent.
Waar vind je de juiste zoekwoorden en hashtags?
Als het goed is, heb ik je ondertussen overtuigd van het belang van een sterke SEO strategie op Instagram. Hoe zorg je nu dat je de juiste zoekwoorden en hashtags gebruikt om hoger te scoren in Google en op Instagram? Je kan de best presterende hashtags van concullega’s bekijken, via Google zelf onderzoek doen of zoeken via een hashtag website. Wil je je hier écht in verdiepen om eindelijk meer bereik en views te krijgen? Dan is mijn online hashtag workshop misschien wel iets voor jou. In deze workshop deel ik met jou de 6 proven strategies om inspiratie op te doen voor de juiste hashtags. Na deze workshop heb jij een afgewerkte hashtag strategie die je meteen kan inzetten op jouw social media kanalen. Heb je hier nog vragen over? Let me know!